۵۰-۱۶۹حادثه ریلی در ایستگاه هفتخوان درمسیر مشهد که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنانمان شد گویی با تمام حوادث حمل و نقلی این سالها متفاوت بوده است.

نحوه برخورد و پاسخگوئی مدیران ارشد کشور درباره این حادثه از یک سو و تفسیرهای صورت گرفته موافقان و مخالفان دولت درباره این برخوردها از سوی دیگر این اتفاق را ویژه تر کرده است.

برای اولین بار بالاترین مقام حوزه حمل و نقل ریلی کشور چند روز پس ازحادثه در یک اقدام قابل توجه، استعفایش را در یک برنامه تلویزیونی در حضور میلیون ها بیننده علنی کرد و شاید بتوان گفت اولین «عذرخواهی عملی» مسئولان در چندسال اخیر را رقم زد.

اما گوئی برخی منتقدین ثابت سیاست های دولت و به ویژه سیاست های وزارت راه همین اتفاق تقریبا نادر را هم به ضرر افکار خود می دیدند و برای آن دلایل دیگری را متصور شدند.

ماجرای استیضاح عباس آخوندی از فردای حادثه کلید خورد و برخی نمایندگان مجلس مصرانه در گفتگوهای مختلف از استیضاح وزیر راه وشهرسازی سخن گفتند، درحالی که براساس اظهارات، رضا شیران خراسانی، نماینده مشهد، حدود ۷۰ امضا برای استیضاح آخوندی جمع شده است، یک عضو هیات رئیسه مجلس می گوید: امضاهای مورد ادعا تلفنی اخذ شده و هیچ موضوعیتی ندارد!

نحوه اطلاع رسانی این حادثه هم درنوع خود قابل توجه بود، محسن پورسیدآقائی، رئیس مستعفی راه آهن همان شب حادثه گزارشی را درباره علل سانحه ارائه داد که تقریبا شبیه گزارش رسمی منتشر شده در روزیکشنبه گذشته بود.در این گزارش به صراحت خطای انسانی مورد توجه قرار گرفته بود  و در همین راستا روز یکشنبه روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای جزییات گزارش سانحه برخورد قطارهای مسافری در بلاک گرداب- هفتخوان مورخ ۹۵/۹/۵ را منتشر کرد.

براساس گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره جزییات سانحه برخورد دو قطار مسافری، در ساعت ۷:۲۲ صبح روز ۹۵/۹/۵، قطار مسافری سمنان – مشهد شماره ۳۲۴۲ (متشکل از لکوموتیو شماره ۱۵۵۷ و ۵ دستگاه سالن مسافری) در بلاک گرداب – هفتخوان (کیلومتر ۲۹۱) به انتهای قطار مسافری تبریز – مشهد شماره ۴۸۰۲ (متشکل از لکوموتیو شماره ۱۶۲۲ و ۱۳ دستگاه سالن مسافری) که به دلیل مشکلات ناشی از برودت هوای سرد و ترمز خود به خودی قطار متوقف شده بود، برخورد می کند که  در این حادثه متاسفانه تعدادی از مسافران و ماموران قطار جان خود را از دست داده و تعدادی از مسافرین نیز دچار مصدومیت می‌شوند.

براساس این اطلاعیه در این سانحه لکوموتیو ۱۵۵۷ از خط خارج، واژگون شده و دچار حریق می شود و سه سالن انتهایی قطار تبریز- مشهد و ۵ سالن قطار سمنان- مشهد نیز دچار حریق می‌شوند و هر دو بلاک زوج و فرد مسدود می شوند.

توالی رخدادها تا وقوع حادثه طبق مستندات مندرج در این اطلاعیه به این ترتیب است که  در ساعت ۶:۱۴ مورخ ۹۵/۹/۵، قطار ۴۸۰۲ تبریز- مشهد با ۴۳۲ نفر مسافر از ایستگاه گرداب به سمت هفتخوان حرکت می  کند که  مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت وقایع، قطار مذکور از ساعت ۶:۳۲ به علت برودت هوا و ترمز خود به خود قطار؛ در کیلومتر ۲۹۱ متوقف بوده است.

همچنین ساعت ۷ صبح کشیک ماموران CTC و کنترل خاتمه یافته و ماموران جدید جایگزین می‌شود.

در ساعت ۷:۰۸ لکوموتیوران قطار ۴۸۰۲ تبریز- مشهد طی تلفنگرام شماره ۱ سیار از طریق ایستگاه هفتخوان به کنترل ترافیک شاهرود اعلام می‌کند: “به علت یخ زدن ترمز قطار، در کیلومتر ۲۹۱ متوقف هستیم که پس از رفع عیب، ادامه سیر خواهیم داد. ”

در ساعت ۷:۰۸ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با ۱۱۰ نفر مسافر وارد ایستگاه گرداب شده و در ساعت ۷:۰۹ به صورت عبوری به ایستگاه هفتخوان حرکت می‌کند.

در ساعت ۷:۱۴ قطار مسافری سمنان- مشهد ۳۲۴۲، با توجه به قرمز بودن چراغ بلاک میانی در پشت چراغ IB۶۰  متوقف و لکوموتیوران قطار با اعلام مراتب توقف و قرمزبودن چراغ از کارشناس CTC کسب تکلیف می‌کند.

کارشناس CTC شاهرود به صورت شفاهی از طریق بیسیم مجوز خاموش کردن سیستم ATC و ادامه سیر تا ایستگاه هفتخوان را به لکوموتیوران قطار سمنان- مشهد اعلام می کند و قطار در ساعت ۷:۱۸ از محل حرکت می‌کند. همچنین کارشناس CTC ضمن مکالمه با کنترل منطقه نسبت به گزارش خرابی IB۶۱ اقدام می‌کند.

در ساعت ۷:۲۲ کنترلر کنترل ترافیک شاهرود، طی تلفنگرام به شماره ۷۷۶۱- ۹۵/۹/۵ مراتب خرابی را به مامور علائم، اعلام می‌کند.

ساعت ۷:۲۲ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با سرعت Km/h ۱۳۲ (سرعت مجاز در بلاک ۱۴۰ Km/h) با قطار ۴۸۰۲ تبریز-مشهد (متوقف) برخورد می‌کند.

براساس مستندات موجود ماموران کنترل ترافیک شاهرود، ماموران اپراتور CTC، ماموران قطار ۴۸۰۲ تبریز -مشهد و مامورین قطار ۳۲۴۲ سمنان-مشهد از جمله افراد درگیر در این حادثه بوده‌اند.

سیستم CTC و ATC هر دو قطار به درستی عمل کرده است

از سوی دیگر مشاور رئیس جمهور هم درباره این حادثه گفت: هیئتی متشکل از استانداران سمنان و آذربایجان شرقی و وزارت راه برای بررسی حادثه قطار سمنان تمام تلاش خود را برای یافتن عامل حادثه قطار سمنان ادامه می‌دهند.

علی اکبر ترکان ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته درباره سانحه قطار سمنان، بیان داشت: کار بررسی حادثه از روز گذشته آغاز شده و بازرسان از  کارخانجات تولید قطعات سی تی سی و ای تی سی بازدید کردند و راجع به قراردادهای رجا و این کارخانجات برای اتوماسیون تجهیزات مباحثی صورت گرفته و اطلاعات به صورت مکتوب نیز از این واحدها اخذ شده تا بتوانیم در حال حاضر بفهمیم سیستم اتوماسیون به چه نحو کارخود را صورت داده است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون به روز بودن سیستم سی تی سی و او تی سی و مورد اعتماد بودن آن درمواقع بحران، با تاکید بر اینکه یکی از بهترین سیستم‌های اتوماسیون سیستم ناوگان ریلی کشور و منطقه امروز در مسیر تهران- مشهد مشغول به کار است، افزود: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد این سیستم کار خود را به خوبی صورت داده و ایرادی شامل این سیستم‌ها نمی شود.

مشاور رئیس جمهور گفت: سیستم‌های اتوماسیون در مورد هر دو قطار به خوبی وارد عمل شده و به قطار دوم (سمنان- مشهد) به خوبی اطلاع داده که مسیر برای تردد بسته است و همچنین چراغ را قرمز کرده است لذا اتوماسیون کارش را خوبی صورت داده اما پس از اینکه تصمیمات گرفته شده تا قطار به صورت دستی و نه خودکار، حرکت کند، در اینجا سیستم اتوماسیون به صورت دستی خاموش می‌شود که این امر باید مورد بررسی قرار گیرد.

ترکان افزود: مراحل کار درباره تصمیمات صورت گرفته افراد مسئول در حال بررسی است و اگر احیانا قصوری در این زمینه صورت گرفته باشد، باید به مقصر رسید.

وی با تاکید بر اینکه در این بخش کار با جدیت مورد رسیدگی است، تصریح کرد: اما بخش دوم کار صورت گرفته هیئت بررسی که در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز وجود داشت، مقوله چه باید کرد تا دیگر شاهد این صحنه ها نباشیم است.

وی افزود: در گزارش نهایی راهکارهایی که بتواند به ایمن سازی کمک کند را به معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد می کنیم که بتوانیم از لحاظ حقوقی، فنی و اعتباری ایمن ترین حالت را برای خطوط ریلی کشورمان تامین کنیم اما در نهایت باید گفت سند اصلی بررسی حادثه قطار در سمنان، گزارش فنی است که کمیسیون سوانح راه آهن به ما ارائه می کند.

مشاور رئیس جمهور در پاسخ به سوالی دیگر با موضوع اینکه آیا وقت آن نرسیده تا بازبابینی نهایی بر تمام خطوط ریلی کشور صورت پذیرد، گفت: ماموریت ما امروز ارتقای سیستم ریلی کشور است.

وی در خاتمه افزود: از سوی دیگر سیستم ناوگان ریلی اتوماسیون موجود در زمان وزارت بنده وجود نداشت و این سیستم ای تی سی نیز به هیچ وجه وجود نداشت لذا باید گفت وزرای ادوار گذشته گام های بسیار موثری برداشته اند و تجهیزات خوبی را برای راه آهن تامین کرده اند و اینکه بگوئیم ناوگان حمل و نقل ریلی فرسوده است، مبنایی ندارد چرا که این تجهیزات در زمان وزارت بنده وجود نداشتند.

استیضاح آخوندی؛ از وجود ۷۰ امضا تا بی خبری هیات رئیسه

رضا شیران خراسانی روزدوشنبه در گفت‌وگو با باشگاه تسنیم «پویا»، با بیان اینکه تعداد امضا کنندگان طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی افزایش قابل توجهی یافته است، گفت: این طرح با بیش از ۷۰ امضا روز یکشنبه آینده (۱۴ آذر) تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.وی با اشاره به متن طرح ادامه داد: در این طرح به عدم توجه وزیر راه و شهرسازی به وظایف وزارت‌خانه خود با اشاره به سانحه اخیر در سمنان اشاره شده است.

با این حال سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس نیست، گفت: طرح موضوع جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر راه مساله حاشیه‌ای است که برخی‌ها مطرح می‌کنند چون مجلس این هفته جلسه‌ای نداشته که بخواهد در آن موضوع استیضاح مطرح شود.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید براینکه استیضاح حقق نمایندگان است، گفت: نمایندگان می‌توانند هر وزیری را که بخواهند استیضاح کنند اما با توجه به تعطیلات مجلس در هفته جاری و حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تا این لحظه هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس قرار نگرفته است. لذا اینکه برخی می‌گویند ۵۰ یا ۳۰ امضا برای استیضاج وزیر راه جمع شده همه امضاهای تلفنی است و موضوع رسمی وجود ندارد.

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 8 آذر 1395    | توسط: بسطام نیوز    | طبقه بندی: اخبار استان سمنان، اخبار ایران و جهان،     |
نظرات()